Tipuri de reportaj. Televiziunea ONLINE LIVE

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Reportaj de Atmosfera

 

Poate fi usor atemporal, si datorita faptului ca textul are un caracter literar (mai) marcat. Descrie scene sau ambiante pitoresti sau semnificative, oferind astfel un context emotional evenimentului/actualitatii. Din perspectiva functiei de informare a presei, sunt necesare câteva sublinieri:
a) Daca reportajul de atmosfera apare înaintea informatiei brute importante si complete (Vd. Calitatile informarii), acest fapt conduce la subinformare. Orizontul de asteptari ale publicului este contrariat. Reportajul ar fi receptat ca o divagare, ca o tentativa de a ascunde fapte importante;
b) De regula, ritmul actualitatii nu ofera prea multe momente de respiro (= permanenta criza de spatiu). Iata de ce, locul reportajului de atmosfera este în week-end si – mai ales – în magazine.

mass media ulive.ro streaming live ulive

mass media ulive.ro streaming live ulive ONLINE LIVE

(Grand) Reportage.

1. Reportaj consacrat unui eveniment foarte important si complicat.

2. Reportaj amplu, însotit de numeroase ilustratii, considerat ca si ancheta (jurnalistica), o suma a genurilor redactionale. Deoarece spatiul tipografic este amplu, si în jurul textului principal pot fi grupate alte texte de diferite facturi (mici reportaje, interviuri succinte, portrete, profiluri etc.) – care îl completeaza. De regula, grand reportage presupune o redactare mult mai elaborata, în care sunt folosite elemente ale artei narative, dramatizarea etc.

Reportajul în Televiziune.

Telul reportajului în televiziune este acelasi: sa informeze în asa fel încât telespectatorul sa se simta în mijlocul evenimentului. Imaginile bine alese, cu continut de informare, “graitoare”, corect montate, cu un mixaj armonios (imagine + cuvânt + sunet). Primplanul alternat cu gros-planul subliniaza unghiul de abordare si, totodata, planul textului. Sound-ul (zgomote, sunete din mediul ambiant) completeaza decorul. Sunt detaliile semnificative. Citatele/dialogurile reprezinta marturiile din si despre realitate. Iar o grimasa, o exclamatie de durere/de bucurie spun instantaneu tot atât cât mai multe cuvinte bine alese. Gândirea/sensibilitatea reporterului de televiziune sunt preponderent vizuale.

Dar colectarea informatiei (tehnica interviului, ascultarea, empatia etc.) – sunt tehnici comune, universal-valabile.
Reportajul de televiziune(în afara distinctiei valabile si pentru interviu: în direct vs. înregistrat) se clasifica, practic, dupa aceleasi criterii.

Criteriul nu este neaparat timpul (timing). Asadar, mic reportaj, reportaj de atmosfera, portret, profil, grand reportage, reportaj-ancheta. Sau/si transmisii LIVE (reportaje) în direct, istorice: aselenizarea, asasinarea unui presedinte de stat sau (doar?) spectacole planetare: Olimpiada, un campionat mondial de fotbal etc. (Vd. si Breaking News). Reportajul scris, reportajul vazut, doua fatete ale unei singure realitati: jurnalismul creativ, inteligent, performant.

Extrase din Manual de jurnalism, vol. I,
Bucuresti, Ed. Tritonic)

Sumar
Nume articol
Tipuri de reportaj. Televiziunea ONLINE LIVE
Descriere
Reportaj de Atmosfera Poate fi usor atemporal, si datorita faptului ca textul are un caracter literar (mai) marcat. Descrie scene sau ambiante pitoresti sau semnificative, oferind astfel un context emotional evenimentului/actualitatii. Din perspectiva functiei de informare a presei, sunt necesare câteva sublinieri: a) Daca reportajul de atmosfera apare înaintea informatiei brute importante si complete (Vd. Calitatile informarii), acest fapt conduce la subinformare. Orizontul de asteptari ale publicului este contrariat. Reportajul ar fi receptat ca o divagare, ca o tentativa de a ascunde fapte importante; b) De regula, ritmul actualitatii nu ofera prea multe momente de respiro (= permanenta criza de spatiu). Iata de ce, locul reportajului de atmosfera este în week-end si - mai ales - în magazine.
Autor
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes